رپرتاژآگهی

رپرتاژ نویسی

حتماً شما هم تا الآن واژه رپرتاژ را چندین بار شنیده‌اید. در این مطلب برایتان معنی رپرتاژنویسی را باز می‌کنم، با ترفند‌ها و نکات رپرتاژنویسی آگاه می‌شوید، سپس خودتان قادر خواهید بود رپرتاژنویسی را آغاز کنید. به یاد داشته باشید که شما برای این‌که بتوانید یک مطلب مفید و خوبی را تولید کنید نیاز به تمرین مداوم است. برای نوشتن صحیح یک رپرتاژ هم شما باید تمرین فراوانی داشته باشید، هرچه تمرینتان بالا رود و مهارت خودتان را افزایش دهید قطعاً رپرتاژ تولید شده بهتر خواهد بود. برای این‌که کاربرد رپرتاژنویسی را بیشتر استفاده کنید برایتان رپرتاژ آگهی را هم توضیح می‌دهم.

معنی رپرتاژ چیست؟

رپرتاژ در واقع یک نوع سبک نوشتاری است، همانند این‌که سبک نوشتاری شاعرانه نوشتن در شعر داریم ما یک سبک نوشتاری به برای تبلیغ نویسی داریم که رپرتاژنویسی نام دارد. در رپرتاژنویسی هدف نوشتاری ما معرفی خدمات و محصولات یک شرکت است. رپرتاژنویسی باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند خدمات را به‌صورت واقعی معرفی کند. برای این‌که یک رپرتاژ خوبی داشته باشیم باید خدمات و محصولاتی را که معرفی می‌کنیم در یک سایت معتبر معرفی شود.

اما این‌که رپرتاژ فقط به معنی قراردادن یک تبلیغ در یک سایت معتبر باشد صحیح نیست. رپرتاژ می‌تواند مثبت یا منفی باشد، در واقع در نشریات مختلفی مانند روزنامه رپرتاژ‌های متفاوتی تولید می‌شود. این نوع رپرتاژ‌ها گاهی مثبت و گاهی منفی می‌باشد.

 

فرق رپرتاژنویسی با رپرتاژ آگهی در چیست؟

رپرتاژنویسی در واقع یک نوع سبک نوشتاری است که در روزنامه‌ها و سایت‌های مختلفی کاربرد دارد. اما رپرتاژ آگهی یک بحث دیگری است. در واقع رپرتاژ آگهی یک نوع محتوا است که در سایت‌های مختلفی به‌صورت آگهی طراحی می‌شود تا کاربران را جذب کند.

بیشتر افراد در نهایت از رپرتاژنویسی جهت تولید رپرتاژ آگهی استفاده می‌کنند. برای این‌که شما هم با کاربرد رپرتاژنویسی آگاه شوید برایتان درباره رپرتاژ آگهی توضیحاتی را می‌دهم.

 

نوشتن

 

گام‌های مهم در ساخت رپرتاژ آگهی

1.مخاطبین هدف را شناسایی کنید

برای این‌که رپرتاژ آگهی مفیدی داشته باشید باید در ابتدا، مخاطبین هدف را شناسایی کنید. با شناسایی مخاطبین هدف شما قادر خواهید بود که رپرتاژ آگهی متناسب با کاربر را تولید کنید. شما برای این کار در ابتدا باید مخاطبین و کاربران را شخصیت شناسی کنید، برای این کار باید ببینید شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارید، شرکت شما در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند و مشتریانش از چه سطحی از جامعه هستند.

مثلاً اگر شما تبلیغ مهاجرت می‌کنید اکثر کاربران و مشتریانتان دانشجویانی هستند که جوان هستند و دوست دارند در دانشگاه‌های برتر دنیا تحصیل کنند. آن‌ها دوست دارند با امکانات مختلف کشور هدف آشنا شوند، از فرهنگ و زبان کشور‌های مختلف اطلاعات لازم را دریافت کنند. خب در این صورت شما باید رپرتاژ آگهی را درباره زمینه‌‌های مختلف مهاجرت به خارج کشور تولید کنید.

2.جایگاه انتشار رپرتاژ را به‌درستی انتخاب کنید

اگر شما دوست دارید یک رپرتاژ آگهی خوب و مؤثری داشته باشید باید جایگاه انتخابی رپرتاژ را به‌درستی انتخاب کنید. برای این‌که رپرتاژ آگهی شما مفید باشد بهتر است در سایت‌های به نام و معتبر رپرتاژ آگهی را نشر دهید. کاربران مختلف به سایت‌های معتبر اعتماد بیشتری دارند. جایگاه انتخابی باید یک سایت معتبری باشد که کاربران به آن اعتماد دارند و بد نیست که رپرتاژتان مطلبی باشد که طرف‌داران فراوانی دارد.

برای مثال شما می‌توانید یک رپرتاژ آگهی در زمینه مهاجرت در سایت خبری منتشر کنید. یا اینکه همان رپرتاژ آگهی را در یک سایت خریدوفروش بلیت عنوان کنید. باتوجه‌به این‌که مهاجرت با پرواز و رفت‌وآمد همراه است حتماً کسانی که به دنبال پرواز هستند به دنبال مهاجرت هم می‌توانند باشند. بازهم برای انتشار رپرتاژ آگهی در یک سایت باید کاربران و جامعه هدف را در نظر بگیرید، تا باتوجه‌به زمینه علایق کاربران مختلف، سایت‌هایی انتخاب کنید که کاربران جامعه هدف شما بیشتر رفت‌وآمد دارند و در آن جا رپرتاژ خودتان را منتشر کنید.

 

3.انتخاب عنوان مناسب و جذب‌کننده

برای این‌که رپرتاژ شما بتواند منظور و هدف شما را بهتر عنوان کند باید یک تیتر مناسب و جذاب تولید کنید. تیتر انتخاب شده باید به‌گونه‌ای باشد که کاربران مختلف را به سایتتان جذب کند و بتواند مخاطبین را به سمت سایتتان بکشاند.

برای این‌که یک تیتر را درست انتخاب کنید باید به نکات زیر توجه کنید:

الف) مخاطبان هدف را در نظر بگیرید

برای نوشتن تیتر جذاب شما در این قسمت هم باید جامعه هدف خود را در نظر بگیرید. به مثال قبلی که درباره مهاجرت بود برگردیم. برای این‌که شما یک تیتر مناسبی را انتخاب کنید، باید بدانید که جامعه هدف شما در چه سنینی قرار دارد و به دنبال چه چیزی می‌گردید.

شما باید خودتان را جای کاربر قرار دهید، مثلاً اگر خودتان به دنبال مهاجرت بودید به دنبال چه چیز‌هایی می‌گشتید. خب قطعاً شما درباره هزینه مهاجرت و مدارک لازم مهاجرت سؤالاتی در ذهن دارید. این سؤالات همان سؤالاتی هستند که کاربران به دنبال آن‌ها می‌گردند.

ب) از هدف دور نشوید

برای این‌که شما یک تیتر درستی را انتخاب کنید، باید در نظر داشته باشید که تیتر انتخاب شده نباید با هدف اصلی که در ذهن دارید زیادی متفاوت باشد. برای این کار کافی است ابتدا به موضوع و هدفی که انتخاب کرده‌اید برگردید و عنوان رپرتاژ آگهی را متناسب با آن انتخاب کنید.

 

هدف مندی

ج) از کلمات تبلیغی دروغین استفاده نکنید

برای این‌که بتوانید مخاطبان را جذب کنید لازم نیست از کلمات دروغین مانند بهترین سایت یا جامع‌ترین استفاده کنید. کاربران با خواندن کلمات اغراق‌آمیز بیشتر از این‌که جذب شوند از آن سایت زده می‌شوند.

د) از به‌کارگیری عنوان نامفهوم پرهیز کنید

برای این‌که کاربران را جذب سایتتان کنید باید یک تیتری را انتخاب کنید که خیلی نامفهوم و گنگ نباشد. دقت کنید که کاربران با مشاهده یک مفهوم بسیار گنگ و نامربوط نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. از طرفی نامفهوم بودن تیتر می‌تواند کاربران را جذب کند اما این نامفهومی نباید به‌گونه‌ای باشد که کاربران زده شوند. بهترین راه این است که بعضی مواقع تیتر‌ها را کمی نامفهوم طراحی کنید.

ه) استفاده از آرایه ادبی در تیتر

برای این‌که تیتر جذابی انتخاب کنید می‌توانید از آرایه‌های ادبی استفاده کنید. این‌که در عنوانتان یک‌جور هماهنگی وجود داشته باشد، زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

4.نوشتن خلاصه‌ای جذاب و خواندی در زیر عنوان

اگر مراحل انتخاب تیتر را به‌درستی انجام دهید حال شما یک تیتر زیبا دارید، مخاطب با دیدن این عنوان ترغیب می‌شود تا ادامه رپرتاژ آگهی را مطالعه کند. در این مرحله است که شما با نوشتن یک خلاصه‌ای جذاب و زیبا او را به سایت خودتان می‌کشانید. پ

در بخش زیر عنوان شما می‌توانید فقط تعداد محدودی از کلمات، حدود 40 عدد را بنویسید. برای همین شما باید به نحوی عمل کنید که در عین این‌که مطلب شما خلاصه و کوتاه باشد، باید زیبا و کامل باشد. این خودش یک مهارت خاصی نیاز دارد که بتوانید در حدود 40 کلمه یک خلاصه‌ای زیبا را پیاده‌سازی کنید.

متنی که به‌صورت خلاصه نوشته می‌شود باید به نحوی باشد که وارد جزئیات نشود و فقط مطالب اصلی و کلیدی که مهم‌تر هستند نوشته شوند.

به مثال مهاجرت برگردیم. برای نوشتن خلاصه‌ای زیبا و جذاب شما می‌توانید به این صورت بنویسید: «در ادامه با ما همراه باشید تا از مدارک و هزینه‌های مهاجرت برایتان بگوییم.» در این خلاصه کلماتی که کاربر به دنبال آن‌ها می‌گردد کاملاً آورده شده است. حال این خط را کمی گسترش می‌دهیم و آن را حدود 40 کلمه افزایش می‌دهیم.

به یاد داشته باشید که برای نوشتن این 40 کلمه باید بازهم مخاطب و جامعه هدف را در نظر بگیرید و مانند تیتر از شفاف بودن مطلب خود اطمینان حاصل فرمایید.

5.انتخاب درست بدنه اصلی در متن

خب نکته‌ای دیگر که در سایت‌های مختلف باید رعایت کنید این است که متن انتخاب را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که با هم همخوانی داشته باشد. برای این کار توجه به چندین نکته ضروری است. این‌که متن شما بیشتر از 900 کلمه باشد بسیار خوب است و حواستان باشد که شما نباید متن خیلی طولانی درست کنید. متن باید به‌گونه‌ای باشد که با دسته‌بندی درست مخاطبین شما بخواهند تا آخر مطالب مطالعه کنند.

الف) مخاطب را درگیر رپرتاژ کنید

متن نوشته شده شما باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطبان را ترغیب کند آن را مطالعه کنند. برای این کار خوب است شما کاربر را درگیر متن رپرتاژ خود کنید. استفاده از لحن خاص کاربران را شیفته نوشته شما می‌کند. برای نوشتن یک متن جذاب شما می‌توانید حس تعامل را در کاربران برانگیخته کنید و آن‌ها را ترغیب کنید که درگیر متن شما شوند. مثلاً درباره حل مشکلاتی که شرکت شما تلاش می‌کند مطالبی را بنویسید و به کاربران نشان دهید که شرکت شما تلاش فراوانی در حل کردن مشکلات کاربران خود دارد.

ب) برندسازی

برای این‌که مخاطبین را بیشتر درگیر کنید، شرکت خودتان را به‌صورت برند در آورید. برندسازی به شرکت و مجموعه شما این امکان را می‌دهد که کاربران بیشتری به شما اعتماد کنند. روایت‌هایی از خدمات و محصولات بگویید، این‌که چطور برند شما به افراد مختلف کمک کرد و چه کاربرد‌های مفیدی دارد.

ج) دسته‌بندی مطالب

برای این مطالب برای مخاطبان مفید باشد، باید مطالب را دسته‌بندی‌شده ارائه دهید. کاربران مختلف دوست دارند مطالب را دسته‌بندی‌شده مشاهده کنند تا بتوانند مشاهده کنند در کدام بخش هستند و این‌که بتوانند بخش‌های مختلف را انتخاب کنند.

شما باید سر تیترها را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که مخاطبان علاقه‌مند شوند و مطالب شما را کامل دنبال کنند.

6.ارائه خدمات به‌صورت عملی

حال این‌که اطلاعات کافی درباره یک مطلب برای کاربران ایجاد کرده‌اید. وقت آن است که با دادن اطلاعات به‌صورت لینک و شماره تماس امکان خرید کالا یا خدمات را برای کاربران فراهم سازید. این کار باید به‌گونه‌ای انجام بگیرید که کاربر از سایت زده نشود. بهتر است یک لینک خرید یا یک شماره تماس از شرکت را در اختیار کاربر قرار دهید تا در صورت نیاز با شما ارتباط برقرار کند.

 

رپرتاژنویسی

نتیجه

به نظر می‌رسد رپرتاژنویسی یکی از راه‌های بسیار جذابی بازاریابی می‌باشد. با توسعه روزافزون فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های ارائه خدمات به‌صورت آنلاین کاربرد این نوع محتوا بیشتر هم شود. رپرتاژنویسی نکات بسیار مهمی دارد یکه با رعایت آن‌ها می‌توان یک رپرتاژ مفید و جذابی تولید کرد. به یاد داشته باشید که برای نوشتن رپرتاژ باید همیشه مخاطب‌شناسی داشته باشید. بدانید کاربر چه می‌خواهد؟ به چه چیزی نیاز دارد؟ و از کدام خدمات و محصولات می‌تواند استفاده بهینه را داشته باشد به شما کمک فراوانی می‌کند تا بتوانید کاربران را جذب کنید و در نهایت بازاریابی درستی داشته باشید.

 

کد مطلب:1003300070101000704

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا