لحن برند چیست

در این مقاله قصد داریم در مورد لحن برند و دلایل اهمیت آن صحبت کنیم و شیوه ی به کارگیری آن را برای شما توضیح دهیم.لحن برند تاثیر فراوانی در بازاریابی محتوا و تبلیغات دارد و در کل یکی از عوامل بهبود بازاریابی می باشد.

قبل از هرچیز باید بگوییم اغلب مردم تصور می کنند که وقتی لحن را به می بریم منظور این است که افراد در مکالمه چگونه به نطر می رسند عصبانی یا خوشحال و یا هر حس دیگری که دارند را نشان می دهند.افراد با لحنی که دارند صرف نظر از کلماتی که به کار می برند، احساسات خود را منتقل می کنند.لحن مکتوب هم لحنی است که در آن با کلمات و عباراتی که به کار می برید منظور خود را می رسانیم، که ممکن است مثلا عبارت دوستانه و صمیمی را به کار ببرید و یا از لحنی رسمی استفاده کنید.

لحنی که شما در ارتباط با مخاطب به کار می برید، نحوه ی ارتباط شما با مشتری را نشان می دهد.لحن صدای شرکت شما بیانگر ارزشهای برند شماست.که این لحن با توجه به محتوا،هدف و موقعیت های مختلف تعیین می شود.برای مثال هدف خبر با هدف مقاله متفاوت است.این واقعیت را در نظر بگیرید که مشتریان شما از طریق مکالمه قادر به شناسایی لحن برند شما نیستند در واقع لحن در ارتباطات انسانی هم تاثیر گذارست. برای مثال اگر شما با شریکتان با لحنی بد صحبت کنید ممکن است در انتها به دعوا و بحث و جدال ختم شود،صدا نیز همین تاثیر را دارد شما با لحنی که به کار می برید می توانید مشتریانتان را از دست بدهید.

 

مزایای لحن برند چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

نشان دادن شخصیت خود به مشتریانتان و معرفی شرکت

 

برای مثال برای اینکه با یک تاجر صحبت کنید لحن شما باید معتبر و حرفه ای باشد در صورتی که برای گفتگو با یک نوجوان باید با شوخ طبعی صحبت کنید.بنابراین لحن شما به هدف شما و مشتریان هدفتان بستگی دارد که بعد از انتخاب لحن مورد نظرتان برندتان ساخته و شناخته می شود.

 

متفاوت نشان دادن شما

 

لحن برند موجب می شود شما برای مشتریانتان کسل کننده به نظر نرسید.همچنین نشان می دهد کسب و کارتان چقدر منحصر به فرد و جالب است.لحن برند شما را گرم،متخصص و یا شوخ طبع نشان می دهد و شما را از رقابایتان متمایز می کند.

 

کمک به ایجاد اعتماد

 

شما با لحنی که دارید در ذهن مشتریانتان از خود تصویرسازی می کنید با این کار در مشتریانتان حس اعتماد و آشنایی را ایجاد کرده اید.با این کار اصیل به نظر می رسید و حس اعتمادی که در مشتریانتان به وجود می آورید برای آنها دلگرم کننده است.

 

ایجاد حس تاثیرگذاری و اقناع در مشتریانتان

 

با این کار موجب می شوید بعد از اینکه مشتریانتان به شما اعتماد کردند،به معامله و تجارت با شما ترغیب شوند.بنابراین آنها با شرکتی که دوست دارند و به آن اعتماد دارند وارد تجارت می شوند.

 

انواع لحن برند

 

چگونه لحن برند خود را پیدا کنیم؟

 

مرحله 1: مخاطبان خود را بشناسید

 

گام اول در چیدمان کردن لحن برند این است که بدانیم مخاطبمان کیست و چه زبانی را برای جذب او باید به کار ببریم.گام بعدی این است که بدانیم شرکت ما چه ارزش هایی را دنبال می کند و در تولید محتوا این نکات را رعایت کنیم.شما باید تیمتان را در این راستا هدایت کنید.

بیشتر افراد انتظار دارند که نیازهایشان را بشناسید و طبق انتظاراتشان عمل کنید.شما باید بتوانید محتوایی را تولید کنید که به مخاطب حس خاص بودن و مهم بودن را القا کند.وبرای هر شخصی مطابق با شخصیتش محتوا بسازید.برای نزدیک شدن به مخاطبتان باید در مورد شخصیت آنها تحقیق کنید.به منظور این کار باید سن،جنسیت،تحصیلات،علایق و شغل و اطلاعاتی از این قبیل را در مورد آنها به دست آورید.Google Analytics به شما در این زمینه کمک می کند.برای مثال باید بدانید با چه نسلی روبرو هستید،افراد سالخورده یا جوان؟

همچنین درمورد اینکه از چه شبکه ی اجتماعی استفاده می کنند تحقیق کنید.ببینید آنها از چه لحنی برای گفتگو با یکدیگر استفاده می کنند.در مورد بازخورد آنها در مورد لحن تجاریتان سوال کنید.دلیل خرید محصولاتتان را شناسایی کنید.

 

مرحله 2:ارزش ها و هدف های برندتان را مشخص کنید

 

قبل از اینکه تصمیم به نوشتن بگیرید هدف اصلی از ارتباط با مشتریانتان را مشخص کنید و ارزش های شرکتتان را به مخاطب نشان دهید.

شناسایی ارزش های شما برندتان را شکل می دهد.از این طریق مطمئن می شوید با مخاطبتان ارتباط موثر برقرار کرده اید.برای مثال از خودتان بپرسید چرا شرکتتان راه اندازی شد؟، چه چیزی برند شما را منحصر به فرد می کند؟ همچنین به منظور این کار می توانید لیستی از بهترین صفت هایتان تهیه کنید.و تعیین کنید که در نهایت می خواهید چگونه شرکتی باشید.

 

مرحله 3: محتوا و ارتباطات خود را بررسی کنید

 

قبل از ایجاد یک لحن برند متناسب با شرکت شما ارتباطات خود را بررسی کنید تا ببینید نام تجاری شما در حال حاضر به چه صورت است.به منظور این کار باید بررسی کنید در حال حاضر محتوایتان چگونه است و محتواهای تولید شده را با آنچه که به نظرتان بهترین است مقایسه کنید.باید ببینید ارزش های شما را که برای مخاطبان توصیف شده است منعکس می کند؟

 

مرحله 4:شخصیت برای برندتان در نظر بگیرید

 

برندتان را به عنوان یک فرد درنظر بگیرید که دارای شخصیت است و با مخاطبانش ارتباط برقرار کرده و صحبت می کند،در واقع باید تعیین کنید این شخص چه صفت هایی را داراست و چگونه ارتباط برقرار می کند.

 

مرحله 5:لحن برند را تعریف کنید

چهار مدل لحن صدا وجود دارد

خنده دار در مقابل جدی:

نویسنده از شوخ طبعی استفاده کرده یا به صورت جدی به موضوع نزدیک شده ، شوخ طبعی می تواند قدرت یادآوری حافظه را افزایش دهد ولی می تواند حس غیر حرفه ای بودن را نیز القا کند.البته شوخ طبعی در ارتباطات تجاری می تواند نتیجه معکوس دهد.لحن جدی ممکن است اعتبار ایجاد کند ولی از طرفی ممکن است این حس را به وجود بیاورد که شما فردی بی احساس هستید و در نتیجه موجب تنش شود.در مقابل لحن خنده دار برای همه شرکت ها کاربرد ندارد و مناسب نیست.

رسمی در مقابل غیررسمی:

آیا نویسنده رسمی متن را نوشته یا غیر رسمی و دوستانه البته به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است از این دو لحن در کنار یکدیگر استفاده کند. استفاده از یک زبان کاملا رسمی می تواند به شما کمک کند تا مقتدرتر به نظر برسید.در مقابل ، زبان غیررسمی می تواند به ایجاد احساس دوستی کمک کند ، اما خیلی راحت بودن در یک زمینه غلط باعث می شود شما بی تجربه یا غیرحرفه ای به نظر برسید.

محترمانه در مقابل بی احترامی:

بررسی کنید که آیا نویسنده با احترام به موضوع نزدیک می شود یا اینکه او رویکردی بی احترامی دارد؟ متن محترمانه ممکن است شخصیت شما را فردی مودب و صمیمی نشان دهد ولی زیاده روی در آن موجب می شود تصنعی و ساختگی به چشم بیاید.

لحن مشتاقانه در مقابل خشک:

آیا به نظر می رسد نویسنده درباره موضوع مشتاق است؟ آیا سازمان از خدمات یا محصول یا اطلاعاتی که منتقل می کند هیجان زده است یا اینکه نوشته خشک  است؟

ببینید لحن صدای برند شما در بین هر چهار مدل کجا بیشتر به کار رفته است ،به عنوان مثال شما یک مجموعه آموزشی دارید برای ارتباط با مخاطبینتان که دانش آموزان هستند باید به این موضوع توجه کنید که آموزشگاه یک مکان رسمی است و از طرفی شما چون شغل شما آموزش است باید جدی به نظر بیایید.

 

مرحله 6: دستورالعمل ها را برای لحن برند خود ایجاد کنید

 

به منظور این کار دستورالعمل ها را با لحن صدای برندی که تعریف کرده اید شروع کنید.همچنین باید چند نمونه لحن برند را در اختیار نویسندگان خود قرار دهید تا بدانند چکاری را باید انجام دهند.باید قوانین خاصی برای لحن برند خود در نظر بگیرید.

دستورالعمل های داخلی شما باید شامل موارد زیر باشد:

شناسایی مخاطبان هدف و  لحن آنها

نگرش برند شما نسبت به مخاطبان (برند خود را تعریف کنید)

ارزشهای اصلی نام تجاری شما

ماموریت های شما

نمودار لحن نام تجاری شما

واژگان خاص و قوانین دستوری

مثالهای روشن در متن های مختلف

باتوجه به مطالب گفته شده لحن برند نقش به سزایی در جذب مشتریانتان دارد،امیدوارم با خواندن این مقاله درباره مزایای آن و روش های به کارگیری آن اطلاعات خوبی کسب کرده باشید تا بتوانید آن را به کار برده و منجر به افزایش فروشتان شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا