بازنویسی محتوا
بازنویسی چیست؟
با گسترش روزافزون شبکههای اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ نیاز روزافزون شرکتها به متخصصانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز افزایش پیدا میکند. بازنویسی یکی از روشهای بسیار مفید برای تولید محتوا است. اما اینکه بازنویسی واقعاً چیست و چگونه عمل میکند بحثی است که امروز برایتان میخواهم توضیح دهم. اینکه بازنویسی چهطور به ما کمک میکند و چه نکاتی را باید درباره این روش رعایت کرد بسیار مهم است.
معرفی بازنویسی
اگر شما میخواهید مفهوم بازنویسی را برایتان توضیح دهم به این مثال توجه کنید.
فرض کنید دارید برنج سفید درست میکنید، در طول این مدت که شما آشپزی میکنید یادتان میآید که امروز جمعه است و احتمالاً سبزی پلو با ماهی، بهتر از این است که برنج سفید درست کنید، خب شما دیگر تمام برنج سفید پخته شده را دور نمیریزید و دوباره به پختن برنج از صفر نمیپردازید، بلکه شما همان برنج سفید نیمهکاره را به سبزی پلو تبدیل میکنید.
در واقع شما مقداری از درستکردن سبزی پلو را طی کردهاید و باید فقط آن را بهینهسازی کنید. این کار هم در زمان به شما کمک میکند هم اینکه مواد شما دور ریخته نمیشوند.
بازنویسی هم دقیقاً همین کار است، شما در بازنویسی لازم نیست از ابتدا یک مطلب را شروع کنید، بلکه شما مطلبی را که قبلاً ساختهاید را تغییر میدهید و آن را کمی بهبود میبخشید. خب بازنویسی آنقدر سخت هم نیست فقط لازم است شما نکاتی را درباره آن رعایت کنید. اینکه بازنویسی چه زمانی کاربرد دارد را برایتان در موضوع بعدی میگویم.
بازنویسی چه زمانی کاربرد دارد؟
خب شاید برای شما هم سؤال شده که چرا باید اصلاً از بازنویسی استفاده کنیم و چرا به روش ساده تولید محتوا روی نیاوریم و از ابتدا همهی محتوا تولیدی را خودمان ایجاد کنیم. جواب این سؤال خیلی سخت نیست، با گذشت زمان و دریافت سفارشات محتوایی مختلف ممکن است شما با یک موضوع تخصصی برخورد کنید و اطلاعات کافی را درباره آن موضوع تخصصی در دسترس نداشته باشید.
پس اولین کاربرد بازنویسی برای محتواهای تخصصی است. محتوایی مانند محتوا پزشکی شاید مطالب سنگین و تخصصی داشته باشد که شما را وادار میکند درباره آن مطالعاتی داشته باشید و پس از مطالعه طولانی بتوانید مقداری درباره آن تولید محتوا کنید. اما روش بهتر آن این است که شما در سایتهای مختلف جستجو کنید و مطالب مفید را جدا کنید. سپس شما لازم نیست تمام مطالب را از ابتدا بنویسید بلکه شما باید مطالب را بازنویسی کنید. شما با خلاصهنویسی و با کمک بازنویسی مطالب مفید، میتوانید یک محتوا تخصصی را در زمان کوتاهتری ایجاد کنید.
کاربرد دیگر بازنویسی برای بهروزرسانی مطالب و پستهای قدیمی است. حتماً شما هم با مطالب مختلفی در سایتها برخورد کردهاید که قدیمی هستند و نیاز به بهروزرسانی دارند. در این روش بازنویسی شما مطالبی را که قبلاً منتشر شده صرفاً بهروزرسانی میکنید، اگر لازم باشد مقداری به آن اضافه میکنید ولی لازم نیست تمام مطالب را از ابتدا بنویسید. با این کار شما مطالب قدیمی را اصلاحکرده و به آن اعتبار دوباره میبخشید.
کاربرد دیگر بازنویسی تبدیل قالب آن است، اگر شما محتوایی خوب دارید میتوانید آن را بهصورت صوتی و پادکست تبدیل کنید. این روش بازنویسی یک روش حرفهای است که کارشناسان خبره تولید محتوا از آن استفاده میکنند.
چگونه یک بازنویسی خوب داشته باشیم؟
مطالب خود را گسترش دهید
یکی از روشهای بسیار مفید بازنویسی گسترش دادن مطالب است. به یاد داشته باشید که یک محتوا خوب و جذاب باید خیلی کوتاه نباشد، اگر مطلب شما ناقص است یا جا دارد آن را گسترش دهید، لازم نیست از ابتدا یک مطلب جامع و کاملی را تولید کنید، برای این کار از بازنویسی استفاده کنید. با بازنویسی کردن یک مطلب شما میتوانید به مطلب قبلی شاخوبرگ دهید، مطالب را گسترش دهید و جاهایی که میتوانید کاملتر باشد را کامل کنید.
کپی نکنید
برای استفاده درست از بازنویسی بههیچعنوان کپی نکنید. شما میتوانید مطالب مفید را مطالعه کنید یا اینکه خلاصه برداری انجام دهید، اما اینکه مطالبی را دقیقاً مثل یک سایت دیگر کپی کنید اصلاً جایز نیست. باتوجهبه الگوریتمهای بسیار قوی گوگل دیریازود مطلب و یا حتی کل سایت پنالتی میشود و ممکن است خسارت فراوانی را به سایتتان وارد کند.
شرکت گوگل در چندین سال اخیر الگوریتمهای خودش را بهروزرسانی کرده است و پیوسته با گسترش الگوریتمهایش میتواند جدیدترین روشهای کپیکردن را هم شناسایی کند، پس اصلاً سراغ این روش نروید که دیریازود نتیجه منفی آن را خواهید دید.
یک محتوا جذاب را به چندین محتوا تبدیل کنید
برای اینکه بازدید در سایتتان افزایش پیدا کند شما میتوانید یک مطلب را که بسیار کامل است به چندین محتوا کوچکتر تقسیم کنید. با این کار شما خوانندهها را ترغیب میکنید که مطالب سایتتان را همواره دنبال کنند. یکی از روشهای سئو در محتوا هم دقیقاً همین روش است.
شما در ابتدای محتوا خود نباید مطلب را بهصورت تماموکمال برسانید. یک محتوای خوب محتوایی است که ابتدا مقدمهای جذاب عنوان میکند تا کاربر جذب مطلب شده و سپس بخش به بخش مطالب را توضیح دهید.
اینکه شما مطالب را بهصورت زمانبندی شده و روزبهروز بخشی از آن را عنوان کنید، برای کاربران جذابتر است تا اینکه تمام مطالب را در یک پست عنوان کنید.
محتوا مختلف را تبدیل کنید
برای این کار شما باید محتوا جذاب را انتخاب کنید، محتوایی که فقط متن داشته باشد جذاب نیست، بهتر است به آن چندین عکس زیبا اضافه کنید. همچنین شما میتوانید از اسلاید یا ویدئوهای مرتبط هم استفاده کنید تا علاوه بر متن تصاویر و ویدئوهایی هم در محتوای خودتان وجود داشته باشد. محتواهایی که بهصورت بصری هستند کاربران فراوانی را به خودشان جذب میکنند، پس بهتر است برای محتوا خود چندین محتوا بصری اضافه کنید. همانطور که میدانید شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام با بهکارگیری همین روش توانستند بازدید فراوانی داشته باشند و به یک شبکه بسیار بزرگی تبدیل شدند.
مطالب مختلف را با یکدیگر به کار ببرید
اگر شما چندین محتوا دارید که با هم منتشر شدهاند میتوانید آنها را با هم ترکیب کنید، بدین ترتیب شما محتوا کاملتر و جذابتری برای کاربران ارائه میدهید. میتوانید مطالب جذاب و پربازدید را کمی تغییر داده و از مطالب دیگر در سایت استفاده کنید، یا اینکه کاربران را به بخشهای دیگر سایت هم هدایت دهید و پستهای دیگر را هم به آنها معرفی کنید.
نکاتی کلیدی بازنویسی
برای اینکه شما بازنویسی درستی داشته باشید باید تعدادی از نکات را رعایت کنید، با کمک این نکات کلیدی شما میتوانید یک مطلب را بهدرستی و راحتی بازنویسی کنید. توجه داشته باشید که هرچه بیشتر بازنویسی کنید و هرچه تجربه شما بیشتر باشد شما میتوانید بهتر و راحتتر بازنویسی را اجرا کنید.
تغییر دادن کلمات مختلف
برای اینکه شما بتوانید یک مطلب را بازنویسی کنید خوب است جای اسم وصفت را تغییر دهید، یا اینکه بهکلی مطلب را جوری دیگر بنویسید. به مثال زیر توجه کنید:
- استفاده از شامپو ضد شوره به سما کمک میکند تا موهایتان از آسیب درامان باشند.
- برای اینکه موهایتان آسیب نبینند، از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید.
تغییر ارقام
برای این کار شما میتوانید ارقام بهکار رفته را در یک مطلب تغییر دهید.
- بالای 20 درصد جوانان این کشور بیکار هستند.
- تنها 80 درصد جوانان این کشور کار دارند.
استفاده از کلمات مرتبط
برای این کار شما میتوانید کلمات مترادف و مشابه را استفاده کنید.
برای نمئنه به مثال زیر توجه کنید:
- از میان افراد تحصیلکرده خیلیها بیکار شدند.
- از بین کسانی که محصل بودند، تعداد زیادی بیکار شدند.
ارزش محتوا بازنویسی شده با محتوای منحصربهفرد
خب شما هم مسلماً دربارهی محتوای منحصربهفرد و یونیک مطالبی را شنیدهاید. اینکه مطالب شما منحصربهفرد باشد و یونیک خیلی امتیاز بالاتری دارد چه اینکه بازنویسی شده باشد درواقع شما در بازنویسی مطلبی را از صفر تولید نمیکنید بلکه بهنوعی آن را اصلاح و بهبود میبخشید. اگر شما دوست دارید مطالب خاص و منحصربهفردی را تولید کنید توصیه نمیشود از بازنویسی استفاده کنید، ولی اگر میخواهید حجم کاری شما بالا رود باید بهناچار از محتوای بازنویسی شده استفاده کنید.
محتوای یونیک در واقع محتوای منحصربهفردی است که در هیچ سایتی پیدا نمیشود. این محتوا در واقع یک محتوای دست اولی است. یک محتوای منحصربهفرد ساعتها زمان میبرد تا بتواند تولید شود. برای اینکه شما بتوانید روزانه تعداد مشخصی از مطالب را تولید کنید باید بهناچار از بازنویسی استفاده کنید، اما باید گفت اگر شما در بازنویسی تسلط کافی داشته باشید و بتوانید مطالب را بهخوبی بازنویسی کنید، مطمئناً یک محتوای زیبا و خوبی را خواهید داشت.
نتیجهگیری:
برای اینکه مطلب سایتتان مفید واقع شود، شما میتوانید از روش بازنویسی استفاده کنید. در مطالب عنوان شده باشد گفت که بازنویسی بهاندازه محتوایی که تمام مطالب آن را واقعاً خودتان تولید کردهاید، امتیاز بالایی ندارد. اما باید عنوان کرد که امروزه با افزایش بیشمار درخواستها و درخواست محتوای تخصصی بهناچار باید از این روش استفاده شود. بازنویسی یک روش بسیار مفیدی برای گسترش یک محتوا و همچنین برای بهروزرسانی کردن محتواهای قبلی است. این روش اگر به درتی استفاده شود میتواند بسیار مفید و پرکاربرد باشد.