کپی رایتر

کپی رایتر کیست؟

اولین سوالی که شاید برای شما پیش بیاید و از خود بپرسید این است که اصلا کپی رایتر کیست و به چه کسی کپی رایتر می گویند؟و یک کپی رایتر چه وظایفی دارد؟ در واقع کپی رایتران یا اصطلاحا تبلیغ نویسان کسانی هستند که وقت خود را برای نوشتن مطالب تبلیغاتی برای فروش و تبلیغ یک کالا یا خدمت می گذرانند.

کپی رایتر ها در فضای اینترنت مطالب خود را نشر می دهند. آنها با مطالب خود کاربران و خوانندگان را برای خرید یک کالا یا سرویس راهنمایی می کنند. در واقع افراد تبلیغ نویس با ارائه مطالبی که از یک طرف راهنمای کامل و جامعی از معرفی یک محصول است کاربران را با آن محصول و سرویس آشنا کرده و از طرف دیگر آنها را مجاب می کنند که این کالا یا سرویس را خریداری کنند.

در واقع هنر و کار اصلی کپی رایتر در اصل هنر نویسندگی اوست ، او کسی است که با هنر نویسندگی خود و با قلم خود مطالب جذابی از معرفی محصولات ارائه کرده و خواننده را در مرحله اول جذب متن خود می کند. بعد از اینکه کاربر با داستان او همراه شد ، کم کم او را به سمت خرید کالا روانه خواهد کرد.

تبلیغ نویسان باید قادر باشند حتی در دو یا سه جمله در خواننده جذابیتی ایجاد کنند تا او به صفحه سایت وی وارد شده و بازدیدی از سایت تبلیغ نویس انجام دهد و حتی بعد از ورود خریدی هم از سایت مذکور داشته باشد.

 

تاریخچه کپی رایتینگ

در بخش قبلی درباره‌ی کپی رایتر کیست توضیحاتی داده شد،حال درباره‌ی تاریخچه کپی رایتینگ برایتان توضیح می‌دهیم.

تاریخچه کپی رایتینگ یسیار درخشان و طولانی است و مملو از نویسندگانی با آثار درخشان در این صنعت است. برخی محققین براین باورند که جان اموری (john Emory) جزو اولین نویسندگان پیشگام در این صنعت بوده است. او در سالهای 1837 تا 1919 زندگی می کرد و کسی بود که این شغل را به صورت تمام وقت دنبال می کرد.

او به جای کار در روزنامه ، کار در فروشگاههای زنجیره ای Lord & Taylor را انتخاب نمود. این فروشگاهها به اهمیت تبلیغات در مجلات و روزنامه ها پی برده بودند. او هفته ای شش متن تبلیغاتی می نوشت.

وی در آن دوران یکی از پر اهمیت ترین مباحث یعنی شیوه تبلیغات نویسی مدرن را ایجاد کرد. مطالب او باعث شد که در آن زمان سهام شرکت در عرض چند ساعت به فروش برسد. او صادقانه می نوشت و این شگرد و روش او در تبلیغ نویسی بود که بسیار کارساز بود.

 

کپی رایتر

باورهای غلط درباره کپی رایتر ها و کپی رایتینگ

 

  • تمام تبلیغ نویسان ، کپی رایتر نیستند و به هر تبلیغی نمی توان گفت کپی رایتینگ.
  • در نوشتن مطالب تخصصی و حساس از قبیل پزشکی که با سلامت مردم در ارتباط است ، بسیار باید دقت نمود و با تبلیغات اشتباه در این حوزه ها ، سلامت و جان افراد را نباید به خطر انداخت.
  • نوشتن مطالب تبلیغاتی هیچ ربط و ارتباطی با قانون کپی رایت ندارد.

گاهی نویسندگان از وظایف خود تعریف درستی ندارند و در این امر با مشکلاتی روبرو هستند. برای نمونه جسی فارست از نویسندگان مطرح حوزه کپی رایتینگ ، بین نویسنده ای که برای جلب توجه مردم می نویسد و نویسنده ای که به منظور اطلاع رسانی می نویسد تمایز قائل است.

 

وظایف کپی رایتر چیست؟ یک کپی رایتر باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 

1- داشتن لحن جذاب

 

یک کپی رایتر باید در نوشتن متون تبلیغاتی خود ، لحنی جذاب ، گیرا و واضح را پی بگیرد . البته این لحن بستگی به نوع تبلیغ ما دارد . اگر برای یک محصول مرتبط با کودک تبلیغ می نویسیم باید لحن ما طوری باشد که مادر کودک را مجاب کنیم که کالای ما ارزش خرید را دارد و به صورت مشابه اگر کالایی که سعی در تبلیغ آن داریم یک کالای صنعتی است ، لحن ما باید مناسب گفتگو با مهندسین و مدیران کارخانه ها و صنایع وابسته باشد.

ضمنا باید سعی کنیم که تا حد امکان از ادبیات خیلی پیچیده در متن خود استفاده نکنیم و در متن خود از جملات ساده و واضح استفاده کنیم تا برای تمام اقشار و مخاطبین مربوطه مناسب باشد و قابل فهم بودن مطلب یکی از ارکان اصلی این حوزه به شمار می رود.

 

کپی رایتر موفق

 

2-نوشتن مطالب طبق اهداف پروژه

 

نویسندگان مطالب تبلیغاتی باید طبق اهداف پروژه تبلیغ نویسی کنند و از آن خارج نشوند . یک موقع هدف اصلی ، تبلیغ ارزان ترین کالا یا سرویس ما است و زمانی هدف پروژه همه گیری برند ما است و ما فقط می خواهیم برندینگ کنیم و نام برند ما به گوش همه برسد. بنابراین ابتدا باید اهداف و استراتژی ها برسی شوند و سپس کپی رایتر ها کار خود را شروع کنند.

 

3-همکاری با طراحان ، روابط عمومی و سایر متخصصین حوزه بازاریابی

 

یک کپی رایتر باید دارای روابط عمومی خوبی بوده و بتواند با طراحان و گرافیست ها ، افراد موجود در روابط عمومی ، متخصصین بازاریاب و حتی افراد متخصص در سئو همکاری کند. چراکه افراد کپی رایتر احتیاج به دادن و گرفتن ایده به طراحان دارند. و از طرف دیگر باید با کمک افراد موجود در روابط عمومی از نکات روانشناسی در برقراری ارتباط با خوانندگان بهره ببرند.

 

4- تحقیق با کیفیت بالا

 

افراد کپی رایتر باید افرادی محقق بوده و قادر باشند در فضای مجازی به خوبی به تحقیق بپردازند و از سایت ها و مطالب دیگر ایده گرفته و یک متن تبلیغی با کیفیت نوشته و از طرفی رقبای این صنعت را نیز بررسی کرده و یک گام بالاتر از آنها بردارند و موفق تر از رقبا در این حوزه پر چالش باشند.

 

5- ویرایش مطالب قبلی

 

یک نویسنده خوب باید همواره مطالب قبلی خود را ویرایش کرده و اشتباهات خود را تصحیح کند. در کل در تمامی رشته ها از جمله نویسندگی ، افراد با بالا رفتن تجربه نوشتاری خود متوجه می شوند که بهتر بود در مطالب اولیه خود تغییراتی را میدادند و در واقع به اشتباهات قبلی خود در امر نویسندگی پی می برند. بنابراین ویرایش مطالب قبلی و حتی افزودن مطالب تکمیلی به مطالب قبلی از وظایف اصلی کپی رایتر ها می باشد.

 

6- استفاده از اصول سئو

 

نویسندگان مطالب تبلیغاتی ، باید با تمامی اصول سئو آشنا بوده و این اصول را در نوشته های خود به کار بگیرند. چراکه نوشتن صرفا فقط یک مطلب کافی نیست و باید نویسنده طوری مطالب خود را فرمت بندی کند که موتورهای جستجوگر از قبیل گوگل براحتی آن را در نتایج ، جزو بالاترین نتایج قرار دهد و دانستن دانش سئو برای یک کپی رایتر بسیار با اهمیت است. نویسندگان مطالب تبلیغاتی با کاربرد اصول سئو در نوشته های خود ، حتی می توانند خواهان افزایش دستمزد خود بوده و از آن به عنوان یک مزیت اضافی بهره بگیرند.

 

سئو

 

7- خلاق بودن

یک نویسنده متون تبلیغاتی باید بسیار خلاق بوده و دست به خلق متون جدید بزند . او باید کلمات و جملات را با خلاقیت خود کنار هم بگذارد و در این راه از روشهای جدید نویسندگی بهره بگیرد. یک نویسنده خوب از کلیشه ها باید پرهیز کند و به خلق عبارات و مطالب جدید دست بزند.

8- داشتن مهارت مدیریت زمان و نظم

 

یک نویسنده خوب باید مهارت مدیریت زمان داشته باشد. با کمک مهارت مدیریت زمان ، نویسنده قادر خواهد بود انبوهی از متون را طی یک برنامه زمان بندی شده و با نظم بنویسد. همچنین مهارت مدیریت زمان به وی کمک خواهد کرد تا کارهای خود را بدون استرس انجام داده ، چراکه مدیریت زمان اصولا یعنی بیشترین کار و بهره وری  رادر کوتاه ترین زمان ممکن انجام دادن.

 

9- ملاقات با مشتری ها

 

یک کپی رایتر باید به طور مرتب و در بازه های درست و زمان بندی شده ، با مشتری ها ملاقات کرده و نیاز آنها را بسنجد. در واقع وی باید با توجه به نیاز مشتری مطلب بنویسد و خارج از چهاچوب نیاز و خواسته مشتری گام بر ندارد. ارتباط موثر و مفید از وظایف اصلی او به شمار می رود.

 

10- آشنایی با شبکه های اجتماعی

 

یک کپی رایتر باید تسلط کامل در روی شبکه های اجتماعی داشته باشد . چراکه یکی از راههای انتشار مطالب تبلیغاتی ، شبکه های اجتماعی است. در شبکه های اجتماعی که یک بستر مناسب برای افراد کپی رایتر است ، مطالب به سرعت نور همه گیر می شود و به راحتی برندینگ انجام میگیرد.

در شبکه های اجتماعی رقابت حرف اول را میزند و متون تبلیغاتی ما باید قادر باشد که در دریای بی کران شبکه های اجتماعی ، قد علم کند و حرف خود را بزند و نویسندگان متون تبلیغاتی باید کاربران مورد هدف خود را که با دنیایی از کالاها و تبلیفات ها روبرو هستند مجاب کنند تا کالای ما را انتخاب کنند.

 

انواع کپی رایتینگ

 

حال که فهمیدیم کپی رایتر کیست و چه وظایف و ویژگی هایی دارد ، بهتر است به این موضوع بپردازیم که انواع کپی رایتینگ چیست؟ انواع کپی رایتینگ به طور خلاصه به شرح زیر است:

مطالب پستی ( شامل بروشور ، کاتالوگ ، نامه )

ایمیل : تمامی ایمیل هایی که ما پست می کنیم در این دسته قرار میگیرند.

بیلبوردهای تبلیغاتی : تمامی بیلبورد هایی که در خیابان ها و بزرگراهها نصب می شوند و تاثیر بالایی در دیده شدن دارند در این دسته قرار میگیرند.

شبکه های اجتماعی : هر پستی که در شبکه های اجتماعی قرار می دهیم را شامل می شود.

محتوای بلاگ : هر گونه پستی که در وبلاگها و سایت ها قرار می گیرند در این دسته اند.

 

سخن پایانی :

 

در این مقاله ما قصد داشتیم تا شما را با افراد کپی رایتر بیشتر آشنا کنیم و  وظایف این شغل هیجان انگیز را برای شما شرح دهیم  تا شاید افرادی که به دنبال کارهای جذاب و با درآمدهای خوب هستند و قلم خوبی دارند و از هنر نویسندگی برخوردارند ، وارد این حوزه شده و به شغل مورد علاقه خود برسند و کسانی هم که می‌خواهند بیشتر با کپی رایتینگ آشنا شوند را راهنمایی کرده باشیم. فکر می‌ کنم به اندازه کافی با مفهوم کپی رایتر کیست آشنا شده باشید، به امید این که این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا