انواع مختلف محتوا
در ابتدا باید بدانیم محتوا چیست؟
امروزه با پیشرفت چشمگیر فضای مجازی کسبوکارهای مختلف اکثر خدمات خودشان را بهصورت مجازی ارائه میدهند. با کمک محتوا کاربران مختلف، اطلاعات فراوانی از یک محصول یا خدمات موردنظرشان دریافت میکنند. برای یافتن معنا و مفهوم محتوا کافی است این مقاله را کامل بخوانید و بدانید محتوا آنقدر پیچیده که بعضیها فکر میکنند نیست. این اطلاعات برای فردی که قصد تولید محتوا دارد یا میخواهد کسبوکار اینترنتی راه بیندازد خیلی مفید هستند.
محتوا تعاریف گوناگونی دارد اما بهترین تعریف آن «در دسترس گذاشتن اطلاعات از طریق یک کانال با هدفی مشخص است که بهصورت فرمی خاص طراحی میشود.» این تعریف شاید کمی گیجکننده باشد ولی بدانید محتوا در واقع هر چیزی است که شما در سایتهای مختلف از آن اطلاعات دریافت میکنید چه بهصورت متنی و چه بهصورت تصویری یا ویدئویی.
دستهبندی انواع محتوا
برای اینکه محتوا گوناگونی بتوانیم تولید و شناسایی کنیم باید انواع آن را بهتر بشناسیم. اینکه محتوا به چند دسته تقسیم میشود بستگی به هدف شما دارد. یک زمانی منظور شما از انواع محتوا شکل و ظاهر آن است و یک زمانی نحوه نگارش و شیوه خوانایی متن یک محتوا است.
همچنین مهم است که محتوای تولید شده در کجا انتشار پیدا میکند، هر محتوایی در یک جایگاه یا وبسایت خاصی باید تولید میشود.
انواع محتوا از نظر شیوه نگارشی
این نوع تقسیم به نحوه نگارش متن تولید شده و جامعهای که ما قصد داریم برایش تولید محتوا کنیم بستگی دارد. اینکه ما میخواهیم به قشر خاصی از مردم یک محتوایی را ارائه بدهیم یا اینکه میخواهیم عموم مردم را تحت تأثیر قرار بدهیم.
محتوا معمولی و عمومی: محتوای معمولی و عمومی عمدتاً برای قشر خاصی ساخته نمیشود. شیوه نگارش آن ساده و روان است و هرچه خوانایی آن سادهتر و راحتتر باشد بهتر است. این نوع محتوا برای عموم مردم ساخته میشوند و همانطور که گفته شد باید ساده و روان باشد.
برای مثال شما یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید که در آن لوازمخانگی به فروش میرسد، خب اطلاعات پیرامون وزن و طول و مشخصات هر کالا درون این سایت قرار میگیرد و دیگر لازم نیست اطلاعات تخصصی از هر جنسی داده شود، در حد اینکه امکانات آن توضیح داده شود کافی است.
در واقع باید جوری محتوای تولید شده باشد که هرکسی بتواند در این فروشگاه جنس موردنظر خودش را بیابد و اطلاعات لازم را درباره هر جنس دریافت کند و در نهایت بتوانید کالای موردنظر خودش را خریداری کند.
محتوا تخصصی: برعکس محتوای معمولی و عمومی، محتوای تخصصی و خاص است. این نوع محتوا برای عموم مردم نیست و فقط یک قشر خاصی را مورد هدف قرار میگیرد. این نوع محتوا مخصوص پزشکان، مهندسین و سایر اقشار خاص یک جامعه است.
برای مثال یک متخصص دندانپزشکی اطلاعات خاصی را درباره نحوهی استفاده از پروتز دندان و انواع دندانهای مصنوعی میخواهد مطلبی را منتشر کند تا دانشجویانش بهتر بتوانند در این حوزه فعالیت کنند. خب در این متن حتماً از واژههای علمی و تخصصی استفاده میشود و این مطالب را شاید خیلی از افراد دیگر متوجه نشوند، چون در واقع جامعهی هدف او یک قشر خاص (در اینجا دانشجویان دندانپزشکی) است.
انواع محتوا از نظر محل انتشار:
خب درباره محتوای تخصصی و عمومی مطالبی را توضیح دادم، گفتیم که محتوا عمومی برای عموم مردم تولید میشود و با محتوای تخصصی که یک قشر خاصی را مورد هدف قرار میدهد از لحاظ نگارشی و مفهومی متفاوت عمل میکند. حالا میخواهم برایتان این مطلب را توضیح بدهم که هرکدام از این مطالب باید در یک سایت مخصوص و خاصی منتشر شود.
به مثال نحوه استفاده پروتز دندان و انواع دندان مصنوعی دندانپزشکمان برگردیم، این مطلب طبیعتاً اگر در سایت یک فروشگاه لوازمخانگی منتشر شود بازدید و بازخورد مثبتی دریافت نمیکند هرچند هم مطالبش کامل و جامع باشد چون در بستری مناسب منتشر نشده بازخوردش اصلاً خوب نیست.
برعکس این مثال هم صادق است، لوازمخانگی که در سایت یک دندانپزشک منتشر شود، برای دانشجویان دندانپزشکی که به دنبال آموزش هستند خیلی مبهم و عجیب از آب در میآید.
پس محتویات تخصصی در سایتهای تخصصی خودشان و مطالب عمومی هم در سایتهایی که در آن مطالب عمومی منتشر میشود منتشر شوند.
به یاد داشته باشید که در تولید محتوا هدفمند بودن و انتخاب درست هدف از تولید یک محتوا بسیار واجب و ضروری است.
انواع محتوا از لحاظ ظاهری:
طبق آخرین اطلاعات یکه از سایتهای خارجی دریافت شده است، محتواها از لحاظ ظاهری به چهار دسته زیر تقسیمبندی میشوند:
۱.محتوا متنی (Written content)
۲.محتوای بصری «ویدئویی و تصویری» (Visual Content)
۳.محتوای تعاملی (Interactive Content)
۴.محتوای شنیداری (صوتی) (Audio Content)
۱.محتوا متنی (Written content)
زمانی که ما از یک محتوا متنی صحبت میکنیم بیشک ذهن خیلیها به وبلاگها و متنهایی که در یک بلاگ نوشته میشود فکر میکنند، اما باید گفت که محتوای متنی فقط به متنهای یک بلاگ تعلق نمیگیرد و داستان خیلی فراتر از این حرفها است. باید در نظر داشت یک محتوای متنی از مهمترین بخشهای تولید محتوا و سئو سایت بهحساب میآید و باید حتماً در این زمینه اطلاعات کافی و جامعی داشته باشید.
در این بخش بهصورت تیتروار برایتان انواع محتوا متنی را خیلی خلاصه توضیح میدهم.
الف) پست بلاگ (Blog Post)
خب همانطور که گفته شد اصلیترین نوع محتوای متنی که یک محتوا نویس تولید میکند، متنهایی پست شده در بلاگهای یک سایت است. بلاگ در واقع بخشی از وبسایت است که در آن مقالات مختلف گذاشته میشود، یک بلاگ خوب و مفید باید به همراه عکس توضیحات خوب و کاملی از موضوع انتخابی را منعکس کند. برای این کار متخصصان تولید محتوا و سئو با کمک هم یک پست جذاب و پربازدیدی را تولید میکنند.
بلاگها خودشان قسمتهای مختلفی دارند: یک بلاگ خوب از قسمتهای:
- فهرست
- آموزش
- چرایی و چگونگی
- تکنیکها
فهرست:
قسمت فهرست خب اطلاعاتی درباره موضوعات مختلف در دسترس کاربران قرار میدهد، این موضوعات در واقع دستهبندی میشوند.
آموزش:
بخش آموزشی اطلاعات آموزشی را در دسترس کاربران قرار میدهد، بدین صورت که آموزشهای لازم پیرامون یک مطلب توضیح داده میشود. مثال ما هم که دربارهی نحوه استفاده از پروتز دندان و انواع دندانهای مصنوعی بود در این دستهبندی قرار میگیرد.
چرایی و چگونگی:
اینکه پستتان با چرا و چگونه آغاز شود برای کاربران جذابتر است. یک متخصص تولید محتوا جملات و موضوعات را پیوسته زیبا و جذاب مینویسد تا کاربران فراوانی را جذب کند. مثلاً «چگونه از پروتز دندان استفاده بهینه کنیم؟»
تکنیکها:
به کارگیری تکنیکهای مختلف باعث جذب کاربران میشود. متخصصان تولید محتوا از واژههایی مانند انواع تکنیکهای و بهترین تاکتیک زیاد استفاده میکنند.
ب) کتابهای الکترونیکی (E-books)
کتابهای الکترونیکی هم از انواع دیگر محتواهای گوناگون متنی است. این کتابها مانند کتابهای معمولی جهت خواندن کتاب بهصورت الکترونیک در موبایل و تبلت کاربرد فراوانی دارد. کتابهای الکترونیک با قابلیتهای فراوان و بهصرفهتر بودن این امکان را به کاربران مختلف میدهد تا با دانلود کتاب موردنظر در نقاط مختلف شروع به کتابخوانی کنند و دیگر لازم نباشد کتابهای سنگین را بهصورت فیزیکی حملونقل کنند.
ج) معرفی خدمات عرضه شده یک فروشگاه
اگر شما هم در وبسایتهای مختلف سری بزنید، خواهید دید که اطلاعات فراوانی راجع به یک محصول یا درباره خدمات عنوان شده داده میشود.
کاربران مختلف دوست دارند اطلاعات کافی درباره محصولات یا خدماتی که میخواهند دریافت کنند داشته باشند، برای این کار بازهم متخصصان تولید محتوا دستبهدست هم میدهند تا بهترین و کاملترین اطلاعات را پیرامون یک محصول ارائه دهند.
خدمات و محصولات عنوان شده در سایتهای مختلف باید حتماً توضیحات لازم درباره محصولات را داشته باشد زیرا توضیحات محصول از مهمترین بخشهای یک فروشگاه آنلاین است.
د)برگه مقایسه (Comparison Sheet)
برگه مقایسه در یک سایت یا یک فروشگاه این امکان را به شما میدهد تا بتوانید اطلاعات و محصولات سایتتان را به حالت مقایسهای تنظیم کنید. با کمک این روش محصولات مختلف و مشابه به هم نمایش داده میشود و کاربران میتوانند برای خرید بهتر یا بیشتر اقدام کنند.
این کار در ایجاد رابطه در خرید کاربران کمک میکند و متخصصان سئو و طراحان یک سایت در این کار تخصص دارند.
ه)توصیفات (Testimonials)
توصیفات یا همان تستیمونیالها به شما اعتبار میبخشند. توصیفات در واقع به کاربران ویژگی و مزایای فروشگاه یا برند شما را نشان میدهد. بدین ترتیب که ویژگیهای برتر و مزایای فروشگاه یا خدمات شما را از رقیبان به رخ کاربران میکشاند، کاربران مختلف با مشاهده مزایا و اعتبار قطعاً فروشگاه و خدماتی را انتخاب میکنند که مزایای بهتر و بیشتری دارد.
متخصصان تولید محتوا در تولید محتوا خودشان باید همیشه بهگونهای عمل کنند که به اعتبار شرکت لطمهای وارد نشود.
د)سؤالات متداول (FAQs)
حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که وارد سایتی میشوید و سؤالات مختلفی در سر دارید. شما در هر زمینهای هم فعالیت داشته باشید، همواره کاربران مختلف سؤالاتی در ذهن دارند. مانند:
بابت حملونقل چه مبلغی باید اضافه پرداخت شود؟
چگونه از زمان دریافت مرسوله آگاه شوم؟
در صورت کنسل کردن سفارش، چه مبلغی بازگشت داده میشود؟
خب این نوع سؤالات جزو متداولترین سؤالات در حوزههای مختلف است.
بخش سؤالات متداول به سؤالات مختلف کاربران پاسخ میدهد. بدین صورت که سؤالات فرضی که امکان دارد برای کاربران مطرح شود از قبل ساخته میشود و به آنها پاسخ داده میشود. بدین ترتیب به کمک بخش سؤالات متداول به اکثر سؤالات مبهم کاربران پاسخ داده میشود و آنها را از سردرگمی نجات میدهد.
۲.محتوای بصری «ویدئویی و تصویری» (Visual Content)
در بخش قبلی به محتویات متنی اشارههای فراوانی کردیم. حال میخواهم سایتی را در نظر بگیرید که در آن صرفاً متن آورده شده است و از تصویر استفادهای نشده باشد. خب با درصد خیلی زیادی میشود حدس زد که این سایت خوب عملنکرده است. طراحی یک سایت و دیدهشدن آن از لحاظ بصری بسیار مهم است. طبق تحقیقات انجام شده حدود نود درصد اطلاعات بهصورت بصری وارد ذهن ما میشود و ماندگاری اطلاعات بصری بسیار زیادتر از نوشته است. محتواهای بصری هم باتوجهبه مخاطبین ساخته و بهبود پیدا میکنند.
مردم علاقه فراوانی به تصاویر دارند برای همین است که فیلمها عامهپسندتر از کتابها هستند و کلاً اکثر مخاطبین در کتابهای مختلف دوست دارند عکسهایی هم باشد. برای اینکه محتویات یک صفحه جذاب باشد از محتویات بصری استفاده میشود، محتویات بصری شامل ویدئو و تصاویر میشوند که بازهم خودشان به نوبه خود به چند دسته دیگر تقسیم میشوند.
همواره به یاد داشته باشید که یک محتوا نویس در تولید محتوایش هم باید نحوه گذاشتن صحیح عکس و فیلم را یاد داشته باشد.
انواع محتوای بصری بهصورت زیر است:
- محتوای ویدئویی
- عکسها
- اینفوگرافی
- موشنگرافیک
الف) محتوای ویدئویی
محتویات بصری از نوع ویدئویی از محبوبیت بالای برخوردار است. حتماً شما هم با شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا هستید. خب فکر میکنید اینستاگرام چگونه اینقدر موفق شد؟ پاسخ این سؤال محتویات ویدئویی است. اینستاگرام با پایه اشتراکگذاری محتویات ویدئویی توانست به یک شبکه اجتماعی بسیار موفقی تبدیل شود.
کارشناسان مختلف گمانهزنیهایی درباره آینده اینترنت و نحوه سرچ کردن در اینترنت میزنند آنها معتقدند تا چند دهه دیگر، بیشتر جستوجوها در اینترنت به کمک محتویات ویدئویی انجام میگیرد.
ویدئو سهم بسیار مهمی در دیجیتال مارکتینگ دارد و بسیاری از کارشناسان تولید محتوا هم از ویدئو در محتواهای تولید شده خود استفاده میکنند.
ب)عکسها
عکسها هم علاوه بر ویدئو کاربرد بسیار فراوانی دارند. فرمتهای مختلفی برای عکس وجود دارد، انواع عکسهای متحرک به نام Gif وجود دارند و بعضی دیگر عکسهای ثابت هستند. عکسها با الهام بخشیدن به یک متن یک محتوا حقیقتاً جذاب و منحصربهفردی را ایجاد میکنند.
متخصصان محتوا باید بدانند که عکسها را در چه سایزی و چگونه تولید کنند، همچنین از لحاظ حجمی و کیفیتی هم باید بررسی شوند.
یک تصویر جذاب میتواند بهکلی محتوا تولید شده را دگرگون سازد، همانطور که یک عکس بد میتواند بهکلی یک محتوا را نابود سازد.
ج)اینفوگرافی (Infographics)
اینفوگرافیک یکی دیگر از محتواهای بصری است که کاربرد فراوانی دارد. در واقع اینفوگرافیک به معنای گرافیک اطلاعرسان است. اینفوگرافیک یک عکس از یک موضوع است و درون آن عکسنوشتههایی قرار گرفته که مفهوم یک مطلب را به مخاطبان خاص میرساند. یک مطلب متنی که جامع است بهراحتی با یک عکس اینفوگرافیکی بهصورت کامل و جامع نمایش داده میشود.
در واقع اینفوگرافیک دیدگاه جامع و کاملی از یک محتوا متنی را به کاربران نمایش میدهد.
د)موشنگرافیک (Motion graphics)
موشنگرافیک هم از محتویات بصری است که کاربرد فراوانی دارد. موشنگرافیک به معنای گرافیکی است که دارای حرکت است.
موشنگرافیک مانند اینفوگرافیک است فقط به همراه تصویر، صدا هم گذاشته میشود. این صدا میتواند اطلاعات شنیداری را پیرامون یک مطلب به کاربران انتقال دهد. اکثر شرکتهای فعال و بزرگ چندین متخصص در حوزه موشنگرافیک دارند تا ویدئوها و محتواهای لازم را برایشان ویرایش و تولید کنند. نرمافزارهای مختلفی در این حوزه وجود ندارد مانند فتوشاپ و ایلاستریتور.
۳.محتوای تعاملی (Interactive Content)
محتوای تعاملی بهنوعی از محتوا میگویند که بیش از مشاهده کردن و خواندن باشد. این نوع از محتوا بهنوعی ارتباط دوطرفه میان کاربر و سایت معروف است. بدین صورت کاربران مختلف جذب یک سایت میشوند سپس وارد یک یا چند آزمون یا پرسش میشوند و پس از انجام این آزمونها و پرسشها به آنها نتیجهای داده میشود. نظرسنجیهایی که در اینستاگرام به کار میرود از انواع محتواهای تعاملی است.
محتواهای تعاملی خود به چند دسته تقسیم میشوند:
الف) آزمونها
آزمونهای مختلفی در سایتها اغلب با انتخاب چند گزینه و سؤالات کوتاه طراحی میشوند. کاربران با جواب دادن به این سؤالات سطح دانش خود یا از وضعیت سلامت روان خود مطلع میشوند. وجود چندین گزینه و اینکه برای هر کاربر تحلیل جداگانهای ایجاد میشود از جذابیتهای این روش به شمار میرود.
ب)ابزارهای محاسبهکردنی
ممکن است بهجای آزمون ابزارهایی جهت محاسبه کاربران در سایت گذاشته شود. بدین صورت که کاربران مثلاً اطلاعات قد و وزن خود را وارد کرده و شاخص توده بدن دریافت میکنند، یا اینکه شما اطلاعات مربوط به طول و قد و وزن را وارد میکنید و بهترین سایز لباس که مناسب بدنتان است در اختیارتان قرار میگیرد.
ج) عکس و فیلمهای تعاملی
عکس و فیلمهای تعاملی به صوت فیلمها و عکسهای 360 درجه ساخته میشوند، بدین صورت که مثلاً در یک کاخ از ابتدا ورودی تا محیط های جذاب و دیدنی آن عکسهای 360 درجه و فیلمهایی گذاشته میشود که آدم احساس میکند خودش آن جا پا به قدم گذاشته است.
این عکسها پیشنمایشهای خوبی برای کاربران است و بدین صورت تعاملی بسیار جذاب و دیدنی تولید میشود.
اگر در تولید محتوا نکات تعاملی رعایت شود بسیار جذاب و سودمند خواهد بود.
ج) وبینار
وبینار بدین صورت است که سخنرانی و سمینارها بهصورت آنلاین و در یک وبسایت انجام میگیرد. وبینار برای مباحث آموزشی کاربرد فراوانی دارد و امروزه با بهروز ویروس کرونا، بیشازپیش بر وبینار و آموزش بهصورت آنلاین تأکید شده است. وبینار بر پایه تعامل بهصورت پرسشوپاسخ در وبسایت طراحی شده است، بدین صورت که دانشآموزان سؤالات خود را بهصورت آنلاین میتوانند مطرح کنند و سپس پاسخ لازم را دریافت کنند.
۴.محتوای شنیداری (صوتی) (Audio Content)
محتواهای یک سایت میتواند بهصورت صوتی نیز باشد. محتواهای صوتی این مزیت را دارند که دیگر لازم نیست تمام توجه دیداری شما درگیر یک مطلب شود، در واقع شما در اتوبوس، یا ماشین هم میتوانید هنگام برگشتن به خانه محتواهای صوتی را گوش دهید و استفاده لازم را از آن کرده باشد. بااینحال محتواهای صوتی کاربران خاص خود را دارد و محتواهای ویدئویی بیشترین سهم از طرفداران را در میان محتویات بصری دارد.
محتوا صوتی خود به دستههای زیر تقسیم میشود:
الف)پدکست
ب)کتابهای صوتی
الف) پادکست (Podcast)
پادکستها امروزه کاربرد فراوانی دارند، پادکست اگر بهدرستی تولید شود میتواند تعامل بالایی در کاربران ایجاد کند.
پادکست به فایلهایی گفته میشود که بهصورت صوتی در وبسایتهای مختلف گذاشته میشوند و کاربران میتوانند با دانلود آن مطالب مفیدی را بهصورت صوتی دریافت کنند. هرچند که محتوا ویدئویی بیشترین جذابیت را برای مخاطبین دارند ولی پادکستها باعث ماندن کاربران در سایت میشود و باعث بهبودبخشی به سایر محتواهای سایت میشود.
یک متخصص محتوا بد نیست برای بعضی از محتواهای تولید شده از پادکست هم استفاده کند.
ب)کتابهای صوتی
کتابهای صوتی هم طرفداران خاص خودش را دارد. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که حوصله خواندن یک کتاب را ندارید ولی علاقه دارید چنیدین کتاب را شنیده باشید، بهترین روش گوش دادن به این گونه کتابهای صوتی است. کتابهای صوتی در اتوبوس و متروها که اکثراً وقت آدمها خیلی تلف میشود کاربرد فراوانی دارد.
نظر نویسنده
محتویات گوناگونی را در این مقاله توضیح دادم، خوب است یک محتوا نویس به تمام این محتواها اشراف داشته باشد. به دلیل تخصصی بودن هرکدام از این محتواها توصیهی من کارکردن بهصورت تخصصی در یک یا چند حوزه است. یک متخصص محتوا باید از عکس و فیلمها بهدرستی استفاده کند اما لازم نیست حتماً فایلهای صوتی درست کند. برای هرکدام از این کارها متخصصان جدایی مانند تدوینگر و متخصص موشنگرافیک وجود دارد. برای بازاریابی درست باید از محتوای درست استفاده شود. امیدوارم مطالب برایتان مفید واقع شده باشد.
کد مطلب:1003300090101000704